vineri, 20 iunie 2014

Alte idei ale omului care știe sfârșitul tuturor lucrurilor

Am reușit să-l mai vizitez o dată pe fostul meu prieten și i-am cerut sfaturi în legătură cu problemele mele.
- Nu dau sfaturi din principiu. Știu că a devenit lege ca oamenii eșuați moral să dea lecții de etică. Unii văd numai hoți, alții n-au loc de fustangii și de alcoolici etc . În fond, așa cum a demonstrat psihologia modernă, fiecare se vede pe el însuși în defectele celorlalți, dar nu e conștient de asta. O vorbă bătrânească lămurește totul :”Cine zice ăla e!”. Totuși, fiindcă ai bătut până aici cale lungă, îți voi spune câteva lucruri utile pentru o viață liniștită, igienizată social și afectiv. Le voi sistematiza, fiindcă știu că ești profesor și îți place ordinea în gândire. Poate te va deranja faptul că voi folosi un vocabular radical, cu termeni ultimativi, neplăcuți auzului.
1. Nu umili pe nimeni, niciodată.  Rănile făcute nu se vindecă în veci,  foamea indusă nu poate fi potolită, setea provocată nu se stinge.
2. Nu privi de sus pe nimeni decât dacă, vorba lui Marquez, vrei să-l ajuți să se ridice.
3. Nu te supăra din lucruri de nimic. Dacă o faci, arăți că ai conflicte psihice în inconștient, care ar trebui să fie analizate și rezolvate. 
4. Nu trăi conflictual, nu duce vorba  și nu băga intrigi, fiindcă vei plăti cu vârf și îndesat  pentru asta.
5. Dacă alții se supără pe tine, pune-te în pielea lor și îi vei înțelege.
6. Cere-ți scuze celor față de care ai greșit, dar nu și oamenilor care consideră gestul ca pe un semn de slăbiciune.
7. Nu-ți ascunde defectele, dar nici nu te făli cu ele. Mai ales în fața mâncătorilor de căcat.
8. Nu răspunde atacurilor venite din partea cetățenilor care nu te iubesc. Nu pune la inimă jignirile și fii mereu natural, cu zâmbetul pe buze. Dacă totuși ai de-a face cu tipul ăla de oameni care latră mai tare și prind curaj când îi ignori, găsește o modalitate de a le pune o oglindă în față sau fă-le un portret în curul gol. 
9. Dacă te vei enerva - că doar nu ești robot! -, elimină rapid motivul furiei.
10. Bucură-te când te împaci cu cineva, după o perioadă în care nu ați vorbit. Când vă conciliați, amândoi sunteți doi fii risipitori care s-au întors acasă.
E, ești mulțumit?
- Păi...
Da, știu, tu vrei și sfaturi legate de cum se întrețin prieteniile sau cum să procedezi când te duci în locurile mai deocheate. Dar azi nu mai am nimic pentru tine! La revedere!
La întoarcere, pe drum, mă gândeam că până acum n-am încălcat decât  două sau trei reguli - ceea ce e, oricum, foarte mult! - din decalogul prezentat de amicul meu. Dar pot spune că m-am bucurat din toată inima de fiecare dată când m-am împăcat cu o persoană cu care am avut neînțelegeri!

Niciun comentariu: