vineri, 20 decembrie 2013

Publicaţii literare apărute recent

        M-am arătat mai mereu siderat de opacitatea autorităţilor la cultură şi am acuzat obtuzitatea mai marilor zilei, pe un ton care nu-mi este caracteristic. Trebuie să recunosc însă că există şi demnitari care îşi folosesc funcţiile importante în folosul ştiutorilor de carte.
       După ştiinţa mea, Neculai Onţanu este un primar care a sprijinit constant literatura de valoare, sponsorizând premiile fostei ASB şi, în prezent, ale filialelor USR din Bucureşti. Primăria sectorului 2 găzduieşte, cu generozitate, şi festivităţile decernării premiilor. Este, în curtea dlui Onţanu,  multă ospitalitate pentru oamenii de cultură şi nu pot decât să mă bucur că există şi politicieni care pun preţ pe cărţi.
      Poetul şi prozatorul Geo Galetaru scoate revista Sintagme literare, prin bunăvoinţa Consiluiului Local şi al Primăriei Dudeştii Noi, jud. Timişoara. În aceeaşi comună apare ziarul Dudeşteanul. Directorul fondator este însuşi primarul Alin Nica. Sunt sincer impresionat de ceea ce fac locuitorii din Dudeştii Noi.
      De altminteri, Banatul est o zonă cu cetăţeni deschişi către valorile autohtone. Revista Banat - director, Iosif Crăciunescu, redactor-şef,  Dorin Murariu, secretar general de redacţie, Adriana Weimer - este "editată cu sprijinul Consiliului Municipal Lugoj şi al Primăriei Lugoj". Uite că tot Banatu-i fruncea !
      În fine, Arca este o "revistă lunară de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990, la Arad." Redactor-şef fondator este Vasile Dan. Iată şi restul echipei redacţionale : Romulus Bucur ( redactor-şef adjunct ), Gheorghe Mocuţa, Carmen Neamţu, Onisim Colta,  Călin Chendea, Lucia Cuciureanu, Lia Faur, Lavinia Ionoaia, Lajos Notaros, Gheorghe Schwartz, Horia Ungureanu, Ciprian Vălcan.  Am fost foarte emoţionat când am primit ultimul număr, triplu (10-11-12 ), al publicaţiei. Formatul, ţinuta grafică excepţională şi prestigiul colaboratorilor impun respect şi îmi amintesc de luxoasa Secolul XX, acum Secolul XXI.  Treizeci şi cinci de scriitori semnează cronicile literare, eseurile, poezia şi proza, care întregesc un sumar consistent şi incitant. Foarte interesante şi sugestive sunt reproducerile din opera pictorului Ştefan Oroian. La paginile 224-226 descopăr, cu plăcută surpriză, o cronică de Geo Galetaru despre Călugărul Negru.
       În zilele următoare voi continua prezentarea unor tipărituri primite înaintea sărbătorile de iarnă.

4 comentarii:

Horia Gârbea spunea...

Am mai văzut recent o cronică la „Călugărul Negru” dar nu mai știu exact unde era... parcă în Ramuri. Am răsfoit-o la USR dar era în grabă. Puteți verifica pe net.

Dl. primar Onțanu susține, prin sponsorii atrași de primărie, Luceafărul de dimineață, Bucureștiul cultural și Contemporanul. Poate și alte publicații culturale cu apariție permanentă. Dar și evenimente punctuale de tipul Premiile Filialelor București, Turnirul de Poezie și are în incinta Primăriei Galeria Dialog cu expoziții cel puțin la 2 luni.

Nu e lipsit de importanță nici Tîrgul Anticarilor, de două ori pe an în fața primăriei.

A înființat în sectorul 2 șase centre culturale foarte elegante, cel mai vizibil e Centrul Calderon unde am ținut Colocviul SF (4 ediții) și unde funcționează cenaclul SRSFF - Prospect Art. Am ținut acolo și Clubul dramaturgilor și Colocviul de Critică o dată.

Şerban Tomşa spunea...

Maestre Horia Gârbea,
Vă mulţumesc atât pentru semnalarea cronicii, cât şi pentru completările legate de activitatea culturală a dlui Onţanu. Precizările sunt binevenite şi subliniază, o dată în plus, meritele reale ale unui primar care nu lasă cultura să moară de foame. Prin 2010 am scris un articol dedicat edilului, fără să ştiu nici din ce partid făcea parte.

Unknown spunea...

Domnule Serban,
Am ramas placut surprinsa citind despre de Dudestii care se impart in Dudestii Vechi si Noi . Fiica mea este casatorita cu un etnic sarbo-bulgar sau invers, oricum nu are importanta ... si cunosc cat de cat oamenii din zona din zona respectiva pana la Sanicolaul Mare, un amestec de etnici sarbi, bulgari, unguri , nemti care traiesc in mai buna intelegere decat romanii neaosi .Petrec si sarbatorile crestine si ortodoxe impreuna si glumesc spunand ca ei sunt mai castigati ca o pot face de doua ori.. La nunta lor si botezul primului nepot, am reusit sa-i cunosc mai bine si sa constat cat de sinceri, simpli in gesturi si cu o curatenie a sufletului pe care nu o mai regasesc aici in Ploiesti . Initial am regretat ca-mi pleaca fata atat de departe si ca se casatorea cu un catolic dar ulterior am fost fericita ca a gasit niste oameni atat de cumsecade pe care vremurile nu i-a "smintit ". Imi cer scuze daca mesajul meu nu face referire directa la cel scris de dv. Voiam sa va intreb cum sa pot procura romanul Caugarul Negru. Spre rusinea mea nu l-am citit . Eu cred ca uneori poti cunoaste o personalitate mult mai bine prin ceea ce scrie decat prin ceea ce spun altii sau critici literari .Va doresc multa sanatate si puterea de a realiza tot ce va doriti .

Şerban Tomşa spunea...

Stela Dumitru,
Nu ştiu de ce de la o vreme am senzaţia că a fi român printre alţi români reprezintă o condiţie umană umilitoare şi pătată cu tot soiul de sosuri aşa-zis creştine.
N-am reuşit să trimit Călugărul Negru nici celor mai buni prieteni. Am avut puţine exemplare la dispoziţie. Volumul poate fi însă comandat pe net : http://www.tracusarte.ro/?p=1742#comments
Vă mulţumesc pentru frumoasa evoacare a zonei în care oameni aparţinând unor etnii diferite trăiesc într-o armonie încântătoare.