joi, 1 martie 2012

Reclamele şi forţarea limitelor bunului-simţ

O reclamă reprezintă, ca şi acţiunea unui politician aflat în campanie electorală, o chestiune profund imorală. Este, în fond, o formă de înşelăciune : o firmă promite produse inexistente, adică vinde ceea ce nu are.
Evident că reclamele se studiază în şcoală. La clasa a V-a le-am dat elevilor să creeze ei înşişi câte două texte de promovare şi micuţii au simţit că elogierea unor bunuri de consum cu calităţi fictive presupune absenţa totală a bunului-simţ. Când am verificat tema, după ce am ascultat zeci de prezentări fără haz, un elev din ultima bancă, foarte slab la învăţătură, a ridicat mâna şi mi-a spus cu o voce guiţată :
- Dom' profesor, am făcut şi eu o reclamă !
- Bravo, am zis, plăcut surprins, dar vrând să-l şi încurajez. Te rog să ne-o citeşti !
Am rămas însă cu gura căscată când băiatul şi-a citit opera pe nerăsuflate, spre consternarea, apoi spre veselia nebună a întregii clase :
"Cumpăraţi săpunu' Duru
care vă albeşte curu' ! "

12 comentarii:

Scorchfield spunea...

„pasta de dinți Cristal, ne face dinții ca de cal!”

Horia Gârbea spunea...

Excelentă!

Net superioară celei: „Ia-ți o mașină de găurit și îți rămîn bani ca să-i cumperi EI fursecuri!”

Şerban Tomşa spunea...

Scorchfield,
au făcut unii reclame şi cu pasta de dinţi. :)

Şerban Tomşa spunea...

Maestre,
majoritatea reclamelor sunt tâmpite. Totuşi, câteva fac toţi banii. Îmi amintesc de una cu Gogu, care dădea lecţii de condus ( "Gogule, probleme, mă ?" ), iar acum e drăguţă - sau aşa mi se pare mie - cea despre Matache Măcelaru.

Radu spunea...

Te salut , Serban !
Pe mine ma infioara aia cu fetita si "spiridusu'"...Cea a guitelului este preluata din folclorul mai vechi : .

Şerban Tomşa spunea...

Radu,
Te salut şi eu ! E cea mai îngrozitoare reclamă pe care am văzut-o vreodată, o încurajare incredibilă pentru criminali şi pedofili. Nici nu-mi dau seama cum de era acceptată de televiziuni.

Karina spunea...

reclamele m-au determinat sa nu mai deschid televizorul nici macar la filme...sunt cosmarul vietii mele!!!

Catwalk spunea...

Ce copii ingenioşi :)

Şerban Tomşa spunea...

karina,
da, agresivitatea reclamelor este greu de suportat. Încerc şi eu să mă uit cât mai puţin la televizor. :)

Şerban Tomşa spunea...

Catwalk,
asta nu e nimic. :) În alte direcţii au realizări impresionante. De pildă, citesc limbajul trupului şi ştiu cu precizie care profesoară face / a făcut amor cu profesorul cutare. :)

Anonim spunea...

Nu inteleg, corporatistul ala din reclama Cosmote nu era tatal fetitei? E doar un tata care joaca un joc cu fiica lui. Ce legatura are asta cu pedofilia?

Şerban Tomşa spunea...

Condeeara,
parcă era o reclamă cu un pedofil, un copil şi un iepuraş. Sau le confund ?