vineri, 30 septembrie 2011

Socrate și zvonurile

Într-o zi, Socrate s-a întâlnit cu un amic care a alergat spre el agitat și i-a spus:
- Socrate, știi ce-am auzit despre unul dintre elevii tăi?
-Stai o clipă, i-a replicat Socrate. Înainte să-mi spui ceva, aș vrea să treci printr-un mic test. Se numește testul celor trei întrebări.
- Trei întrebări?
-Da. Înainte să-mi vorbești despre studentul meu, a continuat Socrate, să stăm puțin și să vedem ce ai de gând să-mi spui. Prima întrebare este legată de Adevar. Ești absolut sigur că lucrul pe care vrei să mi-l spui este adevărat?
-Nu, a spus omul. De fapt, doar am auzit un zvon.
-E-n regulă, a zis Socrate. Așadar, în realitate, tu nu știi dacă este adevărat sau nu. Acum să răspundem la a doua întrebare, legată de Bine. Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?
-Nu, dimpotrivă.
-Așadar, a spus Socrate, vrei să-mi ceva rău despre el, cu toate că nu ești sigur că este adevărat?
Omul a dat din umeri, putin stanjenit.
- Ajungem la a treia întrebare, filtrul Folosinței. Ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu îmi este de folos?
-Nu, nu chiar...
-Ei bine, a conchis Socrate, dacă ceea ce vrei să-mi spui nu este nici adevărat, nici de bine, nici măcar de folos, atunci de ce să-mi mai spui?

10 comentarii:

Nima spunea...

:))) Studentul avea o relatie cu nevasta lui Socrate !:((

Şerban Tomşa spunea...

Nima,
da :)))
Ai dedus sau ai citit pe net ? Dar știi cât de urâtă, cicălitoare, arțăgoasă și rea era Xantipa, nevasta lui Socrate ? A fost vai de capul lui, cu monstrul ăla lângă el. Poate d-aia devenise homosexual.
Pe student nu-l invidiez. Îl avea Xantipa cu ceva la mână, iar el o lăsa să-l siluiască. Singurul mulțumit de toată afacerea ar fi putut fi Socrate. :)

Nima spunea...

Am citit, dar nu-mi amintesc unde ( in carte sau net ! )...dar habar-n-aveam ca a fost homosexual :(
Si daca a fost nu cred ca din cauza nevestei ...Hmmmm

Şerban Tomşa spunea...

Nima,
foarte mulți greci erau homosexuali, nu din cauza eredității, ci din viciu. Pe atunci, grecoaicele erau lipsite de farmec, iar tinerii bărbați arătau splendid.
N-o fi fost așa din pricina nevestei, dar a fost un om chinuit.

pandhora spunea...

stiu ca am citit undeva ca barbatii greci considerau ca doar un barbat-deci un egal-poate impartasi cu adevarat sentimentele altui barbat...femeile erau necesare pentru a naste copii...
probabil ca nu era chiar asa...dar este adevarat...chiar si azi barbatii greci sunt armonios frumosi :)

cele trei intrebari...da...stiam povestea...ce bine ar fi sa ne amintim sa aplicam acest test....

Şerban Tomşa spunea...

Pandhora,
da, așa considerau grecii. Mai târziu și arabii și-au motivat homosexualitatea prin filosofii de felul ăsta : dragostea față de un bărbat este superioară celei față de o femeie. Pfui...
Romanii au preluat obiceiurile elenilor. Nu mai știu care dintre ei erau pe invers în proporție de 80%.

Liviu Drugă spunea...

Serban,
Sofismele care l-au facut celebru pe Socrate il arata un artizan al deductiilor in spectacolul lor, dar nu si al adevarului. Puteti vedea ca Socrte speculeaza greselile interlocutorului sau. O face cu gratie, e adevarat.
Homosexuali "practicanti" :) in Grecia Antinca erau doar cei care isi permiteau sa sustina financiar pasiunea, nu orice prapadit. Era chiar rau vazut ca un barbat bogat sa nu aiba cate un tinerel pe care sa il iubeasca.
Stiu ca stiati toate astea, dar am zis ca merita amintite inca odata.

Inca un lucru, Crestinismul, in genul tipic al intolerantei, i-a terfelit numele lui Socrate pana la Renastere, cand minti mai luminate l-au acceptat cu toate ale lui.

Şerban Tomşa spunea...

Liviu,
păcat că Socrate ( ca și Hristos ) n-a scris nimic. Așa cum ne apare azi, el este în totalitate invenția lui Platon.

Liviu Drugă spunea...

Serban,
Asa e, langa Platon ar mai fi si Xenofon care a scris despre el, dar se pare ca nu l-a prea dus capul :) sa ii inteleaga filosofia lui Socrate.

Şerban Tomşa spunea...

Liviu,
apropo de homosexualitate. Nici astăzi nu sunt toate curvele scumpe. Așa că și amărâții din vechime își permiteau câte un boschetar pe care îl răsplăteau cu câteva măsline și o gură de vin. :)