luni, 5 aprilie 2010

Nume de străzi

Am văzut, în Bucureşti, o stradă cu un nume care m-a lăsat visător : Strada pe care am sărutat-o pe Dana... Fiica mea îmi spune că a văzut, tot în Bucureşti, o stradă numită Strada pe care am alergat după Ana... Mai sunt şi alte plăcuţe cu inscripţii neconvenţionale : Strada unde băteam mingea cu băieţii, Strada pe care mergeam la şcoală, Strada pe care stă bunica, Strada pe care am buşit maşina lui tata, Strada unde am pupat-o pe Mimi... Poezie şi umor. Ne putem imagina : Strada pe care l-am altoit pe Georgel, Strada pe care am prins-o pe Stana ...
Privesc cu jind străzile din localitatea învecinată : Strada Trandafirilor, Strada Lalelelor. Strada Zambilelor, Strada Garoafelor, Strada Micşunelelor, Strada Panseluţelor, Strada Ficusului şi tot aşa...
Când au fost botezate "străzile" din localitatea mea, m-am aşteptat să fiu consultat. Dar nu s-a întâmplat aşa. Ştiţi pe ce stradă locuiesc ? Pe Intrarea Îngustă... Străzile vecine se numesc Strâmta, Ciocnari, Strada Vrejului, Strada Prazului... La o primă impresie te întrebi cine ar trebui să meargă la psihanalist : cei care au propus aceste denumiri sau chiar norocoşii care locuiesc pe aceste uliţe...Lăsând însă gluma la o parte, oamenii care au botezat străzile din jurul meu cu nume pitoreşti au avut o logică : să menţină tradiţia locală, veche de sute de ani. Aşa că, dacă vrem să fim corecţi, ar trebui să-i psihanalizăm pe strămoşi... Ei au inventat numele respective.

16 comentarii:

Ryanna Pop spunea...

:)))))..asta da simt al umorului daca vrem sa fin eleganti in exprimare..eeeeeeeee!la mine zici ca cine a "botezat"strazile era f.pasionat de cultura..eu stau pe heracleea[s-a vrut desigur cu gandul la Harileea Darcle]..vecina cu Mihai Viteazu si Mihai Eminescu mai la vale:)..insa cea mai tare faza este cand intrebi pe ce strada se afla etnia tiganilor..desigur pe Vlad Tzepes:)))..

Şerban Tomşa spunea...

Ryana,
e tare şi locaţia ta... Heracleea, fantastic ! Vlad Ţepeş ce părere o fi având ? :)

Liviu Drugă spunea...

Din pacate, semnele inscriptionate cu "Strada pe care..." au facut parte dintr-o campanie confuzanta si confuza a celor de la "Apa Nova" (sper sa nu gresesc numele ei).
In rest, absolut de acord cu tine, Serbam, cand spui despre imaginatia atrofiata a celor care numesc strazile in Romania.
In alte tari cum o fi? Stiu despre strada in U.K. (Liverpool, parca) care se numeste "Barlogul/viziuna brastei"

deceneu spunea...

As propune ca la noi la gratia sa notam strazile cu litere ca la americani. Nu m-as feri sa stau pe strada cu nr.13. Consateni nostri au un umor burlesc.

Ryanna Pop spunea...

si cand te gandesti ca sunt tzigani turci in zona respectiva:)))....

Ryanna Pop spunea...

iar Vlad Tepes se cam lupta si el de ani buni cu ruperea de imaginea ce i s-a creat aceea de Dracula..si in mod sigur e mai mult decat furios,cum ca altii scot bani pe imaginea lui,iar tara lui romaneasca,iata e invadata si vanduta la mai multe natii..ca bine zicea cine zicea"noi nu ne vindem tara,o dam pe gratis":(

Şerban Tomşa spunea...

Liviu,
aşa e cu "Apa Nova"... M-am prefăcut că plouă... Iar în localitatea mea au vrut să respecte tradiţia şi să numească străzile cum o făceau bătrânii acum o sută şi ceva de ani... Vezi că şi inconştientul ălora era încărcat ?

Ryana,
fără nicio legătură cu vreo etnie, ci numai cu modul în care fură politicienii ţara asta, mi-aş dori să-l văd prin România pe Vlad Ţepeş... Măcar pentru zece ani...

Toni,
nu ştiu dacă umorul e al lor sau al moşilor noştri... Cum spuneam, se încearcă reînnodarea tradiţiei, dar numai pe această linie...

Liviu Drugă spunea...

Serban, OK! :)

Şerban Tomşa spunea...

Liviu,
:)

mmi spunea...

Eu am o prietenă pe care o cheamă Oana Ţepeş şi care are un verişor pe care îl cheamă Vlad Ţepeş, evident, să psihanalizăm asta zic! Una peste alta am stat pe Aleea Rondă, acum stau pe Strada Bârcă (orice o însemna) dar la câteva staţii de tramvai de mine e o stradă frumoasă cu case vechi şi pline de personalitate, în mijlocul Bucureştiului este aşadar "Strada câmpul cu flori".

Şerban Tomşa spunea...

Mmi,
abia acum ţi-am descoperit blogul şi am început să-l urmăresc. Felicitări ! E admirabil !

mmi spunea...

Multumesc!Cred că am rosit vizibil:)))

Anca spunea...

"Strada pe care am sărutat-o pe Dana...", imi puteti spune va rog in ce zona a Bucurestiului pot sa gasesc strada aceasta ? multumesc

Şerban Tomşa spunea...

Anca,
am văzut această stradă acum câţiva ani. Mergeam dinspre staţia de metrou Izvor către Piaţa Unirii şi am zărit plăcuţa pe una dintre străduţele laterale faţă de Lipscani... În zona Lipscani-centrul vechi al oraşului, pe unde sunt prăvăliile şepcarilor, curelarilor, pălărierilor şi chiar dughenele în care se vând diferite articole pentru nunţi... Sincer vorbind, s-ar putea să se fi numit chiar "Strada pe care am sărutat-o pe Anca", nu mai reţin perfect numele... :)

Şerban Tomşa spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Dan Ioanitescu spunea...

Stai sa vezi! O sa fac si o poza sa ti-o trimit! :) Aici in Corbeanca exista "Strada Soseaua Unirii" .
In fata biroului se afla "Intrarea Protonilor" . Iesirea niciunde. Ma gandeam la acceleratorul atomic din Elvetia.... Or fi inceput sa lucreze la el acum cateva zeci de ani incepand cu Calea Plevnei din care se face Intrarea Protonilor?

Buna seara draga Serban si iarta-mi te rog absenta din ultima vreme din sufrageria ta.