duminică, 2 august 2009

Telefonul misterios din ziua morţii lui Ion Stratan

Ion Stratan a fost unul dintre cei mai mari poeţi care s-au născut în România. Ca om, Nino era uluitor : inteligent, plin de umor, generos, strălucitor, tolerant, civilizat, spectaculos. L-am evocat, cu alt prilej, într-un articol publicat în revista "Litere", aşa încât nu e nevoie să mai spun multe lucruri... Am fost prieteni din 1977, când ne-am cunoscut în Complexul Studenţesc Grozăveşti, până în octombrie, 2005, când a închis pentru totdeauna ochii. Nu voi înceta niciodată, cât timp voi trăi, să-i deplâng dispariţia. Stratan făcea parte dintr-o rasă umană nobilă( pe cale de dispariţie!) şi era, cred, printre ultimii scriitori români care mai ştiau ce înseamnă prietenia... L-am văzut ultima oară în 1998, dar vorbeam săptămânal la telefon, ne comunicam impresii, idei şi păreri în legătură cu ultimele cărţi apărute. A fost singurul prieten care m-a susţinut moral în anii în care eu renunţasem la scris şi mi-a redat încrederea în posibilităţile mele artistice. Destinul a făcut ca, la data dispariţiei lui, să am eu însumi probleme de sănătate şi să nu pot participa la înmormântare. Seara, după ce poetul fusese înhumat, telefonul a sunat în camera mea. Am ridicat receptorul, am rostit formula obişnuită, dar cel de la celălalt capăt al firului tăcea. Am auzit apoi un suspin adânc, prelung, dureros şi telefonul s-a închis. Mă gândesc deseori cine dintre apropiaţii lui Nino m-a sunat şi n-a avut decât puterea de a suspina... Ciudăţenia e că niciunul dintre ei nu avea numărul meu de telefon...

2 comentarii:

Emilia Poenaru Moldovan spunea...

L-am cunoscut pe Stratan la Bucuresti la cenaclul Amfiteatru, el in mod sigur nu ma stia. Faceam parte dintre putinii studenti care scriau poezii si care nu erau la litere(eu eram la ASE)Si mie mi s-a parut cel mai talentat dintre toti si urmaridu-i apoi evolutia mi s-a parut oarecum nedrept ca altii mai putin talentati erau vedetele generatiei si nu el.

Şerban Tomşa spunea...

Omul era la înălţimea propriei opere. Moartea lui a fost o pierdere irecuperabilă pentru literatura noastră... Am constatat şi eu, cu tristeţe şi dezamăgire, că nu cei mai talentaţi scriitori ies în faţă. Am văzut chiar că talente uriaţe îngroaşă rândurile anonimilor. Şi nu din vina lor. E o nedreptate de neacceptat...